VİRÜS SALGINIYLA GELEN SIRADIŞI OLAYLAR ve
ALIŞKANLIKLARIMIZ
HAZIRLAYAN:
Selman GERÇEKSEVER
Yeterince edeplendirilerek kontrol altına alınmamış nefsin
özelliğidir; rahatına ve alışkanlıklara düşkünlük, statükoculuk, endişe ve
korku. Böyle bir nefs kendisine yönelik bir sorunla karşılaşınca, sorunun çözüm
yolları belli olsa da, gereğinden fazla endişelenerek, yâni durumu abartarak,
çözümün büyük ve karmaşık olduğu sanısına( zehabına ) kapılır. Çünkü böyle bir
nefsin sâhibi kişi büyük olasılık la duygularını da yeterince kontrol altına
alamamıştır. Kolayca duygusallaşır, hattâ duygu karmaşası içinde sağlıklı bir
şekilde düşünemez de… Biraz âdep edep bakımından da özürlü ise; kendi çıkarları
için başkalarını yok sayabilecek tutum ve girişimlerde bulunabilir, zayıf
gördüklerini tahakküm altına almaya çalışır, hiç değilse bunların fırsatını
kollar. Böyle bir bencilce girişimin ve hak ihlalinin (evrensel sebep-sonuç
yasasına göre) elbette bir karşılığı er ya da geç gelecektir ama bu olumsuz
niyet bile kendisine vebal yükler çünkü kişi, niyet ve düşüncelerinden de
sorumludur.
İşte, gelişim yolumuz boyunca karşılaştığımız sorunlar; zorluklar
ve alışık olmadığımız (daha doğrusu egomuzun alışık olmadığı) koşullara
verdiğimiz/vereceğimiz tepkiler bize gelişmişlik düzeyimizin durumu hakkında
bir fikir verebilir. Kendini tanıma, duygularını kontrol altında tutma ve
nefsini terbiye etme duyarlılığı içinde olan bireyler için; sıra dışı koşullar,
zorluklar ve değişik sorunlar gelişim ve “insanlaşma” yönünde
değerlendirilebilecek “nimet” niteliğinde fırsatlardır. Her
şey gelişim için birer vesile ve araç olduğuna göre; sıra dışı durumlar,
sıkıntılar, rahatsızlıklar ve hattâ çekilen ıstıraplar Yukarı’nın(öz benliğimizin
ve onun aracılığıyla sonsuz yüceliklerin) bizlere sunduğu “nimetler”dir, sınavlardır
ve sınanmalardır. Enkarne durumda, “otomatik gelişim düzyinin yarı idrakli”(*)
varlık, özbenlğinin ve onun bağlı olduğu planın rahmeti yardımları olmadan başarlı
olmak bir yana, “canlı” olarak bile kalamaz. Daha teknik bir söylemle, ömür
boyunca içine girip çıktığımız olaylar; vicdan birim düalitesinin vazifeye
yönelik (+) öğesinde değerler biriktirme ve dolayısıyla nefsi(negatif öğeyi)
edeplendirme olanaklarıdır. Birkaç zamandır Covit-19 salgını ile bize sunulan
gelişim fırsatları örüntüsünde olduğu gibi... Bu vesileyle aldığımız etkilere
zihnen ve bedenen vermekte olduğumuz/vereceğimiz tepki(ler) gelişmişlik
düzeyimizle ilgili ipuçları içerir. Vicdanımızın, aklımızın ve bilimin gösterdiği
yoldan gitmek durumundayız. Varlığın gelişiminde bilgi uygulaması esas ise,
bilimin sunduğu, bilim insanlarının önerdiği bilgileri de uygulamak aklın ve
sağ duyunun gereği olacaktır.
Doğal âfetler, zorunlu ve zor yolculuklar, salgınlar vb. gibi zor
zamanlarda, beşerle ilgili gizlide olan özelikler, niyetler ve karakterler
ortaya çıkar. Örneğin, üç beş kuruşluk
ekstra gelir için kolonya, maske fiyatlarını beşe ona katlayan zihniyet; artık
bu virüsle anlasın ki, başkalarının üzerine basarak bir yerlere çıkılmaz.
Başkasını müşkül durumda bırakarak rahata kavuşulmaz. Bu dersi ne kadar çabuk
öğrenirsek, o kadar çabuk çıkarız ülkece bu sıkıcı “gölge”nin altından. Böyle
zor durumlar, bizleri çeşitli ve akıllıca uyum hareketleri yapmaya zorlayan
sıkıntılı durumlar aslında; önceki “kıyas bilgilerimizi”(**) kullanmak
ve yeni kıyas bilgileri edinmek için
güzel fırsatlardır. Zorlukları ve sıkıntılı yaşam sınavlarını(eprövleri)
gelişim yönünde, “vicdan birim düalitetisi”nin(***) denge düzeyini yükseltmek
yönünde fırsata çevirmeye çalışmak erdemli bilge kişilere özgü bir tavırdır.
Bedenli yaşam boyunca içine girip çıktığımız bu zor durumlarda, gelişim
aracımız olan bedenimizin sağlıklı ve temiz olması elbette çok önemlidir çünkü onun aracılığıyla ve
Yukarısı’nın yardım ve rahmetiyle dünyada bulunuş amacımızı gerçekleştirmeye
çalışıyoruz. Değerli bir araştırmacı yazarın(****) belirttiği gibi, “Hepimizin
sağlıklı mutlu ve huzurlu olabilmesi için ben bugün ne yapabilirim?” diye
sorarak başladığımız günlerin bol olması ümidiyle. Hepinize
sorgulama, gelişim ve sağlık dolu bir hafta diliyorum.”
…………………………………………………….
(*) İLÂHÎ NİZAM ve KÂİNAT,
syf. 3,50,58,60,77,101,135,180,197.
(**) Kıyas bilgileri, bir düalite
ortamı olan yaşam içinde çeşitli beşerî vesilelerle zıtlıkları deneyimleyerek
farkına ve idrakine vardığımız bilgilerdir. Evrensel İlliyet İlkesi’ne göre içine girdiğimiz olaylarda; örneğin,
başarı-başarısızlık arasındaki ilişkiyi kıyas bilgimizle görürüz/anlarız ve
idrak ederiz, iyiyi-kötüyü, olması gereken ile olmamsı gerekeni böyle fark
ederiz. Bu gidiş içinde, nedenler ve sonuçlar hakkında yavaş yavaş bir takım
sezgiler, anlayışlar belirir ve kıyas bilgilerinin yardımıyla bazı şeylerin
idrakine ulaşırız ki; bu olgu, aynı zamanda varlığın öz bilgilerinin
materyalini oluşturan görgü ve deneyim birikimidir(daha ayrıntılı bilgi için
bkz. İLÂHÎ NİZAM ve
KÂİNAT, syf. 122).
(***)
Vicdan
birim düalitesi: Olumlu duygular
vicdan birim düalitesinin üst yarısında, olumsuz duygular alt yarıda
sıralanmıştır. Örneğin; zıt öğelerden üstteki sevgi ise, alttaki nefrettir.
Vicdan mekanizmasının alt ve üst yarıları, her türlü etkiye karşın, dengede
kalmaya çalışır. Günlük yaşamda, vicdan birim düalitesinin dengesi sürekli
olarak sâbit/stabil kalamaz; bu denge her bozuluşta, denge durumuna geçer.
Çünkü evrensel düalite ilkesi gereğince, herhangi bir birim düalite dengesi o
durumda kalamaz; “Hangi taraf fazla değer alarak düalite dengesi bozulmuşsa, dengenin
yeniden kurulması için, değer almayan yana değer akar. Bu değer akışı da karşı
tarafın değer düzeyini denge eşitlenene kadar yükseltir.” Bu
dengeleme / dengelenme hareketliliği içinde, vicdan birim düalitesinin olumlu
zıddına her değer yüklenişinde; idrak, vazife bilgisine biraz daha yaklaşmış
olur. “Vicdan birim düalitesinin olumlu zıddına değerler yüklemek”;
kendini tanıma duyarlılığı içinde, bilgi uygulamasıyla idraklenme cehtini
sürekli kılmakla olasıdır(daha
ayrıntılı bilgi için bkz. İLÂHÎ NİZAM ve KÂİNAT,
syf. 58,182,216,233).
.(****) Cansın Ersöz(https://indigodergisi.com/2020/03/corona-salgini-bize-ne-ogretti/?fbclid=IwAR2KMvXVgDXGPu78OjAxLvZxd78aMdbRLrZvI4j-9RAEs96wAdvACawED8w)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder