“İlâhî Nizam ve Kâinat” ta
GÖRGÜ ve DENEYİM
DERLEYEN: Selman GERÇEKSEVER
İdrakin, bireyin;
çevresinde olup bitenleri (ki bunların pek çoğunda kendisi layık ya da müstahak
olmuştur) gözlemlenmesi ve gerekli uygulamaları yapmasıyla ilerlediğini /
arttığını biliyoruz. İşte idrakin bu yolla kullanılışında ve artışında en
etkili etmenlerden biri kişinin görgü ve deneyim birikimidir. Hem sağlıklı
gözlem (1) yapılmasında, hem de olup bitenlerin içsel gelişim yönünden
değerlendirilmesinde bireyin görgü ve bilgi birikiminin önemi / katkısı
büyüktür. Enkarne varlığın, sağlıklı gözlem becerisi ve deneyim birikimiyle
yaptığı bu anlamdaki değerlendirme ve uygulamalar idrak kapsamının
genişlemesine katkı sağlar (127).
Sağlıklı gözlem +
deneyim birikimi + olayların ve
eprövlerin (yaşam sınavlarının) derinlemesine değerlendirilmesi sonucunda
idrakin artış temposu yavaş yavaş hızlanır. Bu hızlanışla gelen liyakat
kapsamında yeni yeni olaylar, yaşam sınavları ve gözlem olanakları da artar.
Gelişi açısından bu olumlu ve makbul gidiş, beraberinde doğal olarak idrak
artışını getirecektir. İdrak birikiminin, varlıktaki ( varlığın şuur altında)
(144) özbilgi birikimine katkı sağladığını ve özidrakin varlıkta oluştuğunu;
ayrıca varlığın özbilgi birikiminin özidrak kanallarıyla ruha yansıdığını
biliyoruz (128).

Deneyim
ve Özgürlük
|
Enkarne varlığın deneyim ve görgü birikiminin başka bir yan ürünü de
özgürlüklerinin artışıdır: Elbette ki idraklenme cehtinin sürekliliğine bağlı
olarak, görgü ve deneyim artışı özgürlüklerin artışını da beraberinde getirir.
Artık deneyimli ve görgülü varlık kendi
gelişim mekanizmalarını doğrudan doğruya kendi (ya da ufak tefek yardımlarla
kendi) ayarlayabilecek duruma gelmiştir. Bu deneyim birikimi, varlık için; daha
az dış yardım ve müdahale ile kendi ayakları üzerinde durabilecek duruma gelmiş
olmak bakımından birey için olumlu ve makbul bir puandır (165).

|
Varlık, sâdece dünya planında değil, dünya ötesi alanda da iki temel
tesirin altında sürekli olarak bulunur: Bunlar yatay ve düşey tesirlerdir.
(Şekil 2) Özellikle enkarne varlığın sürekli tesir altında bulunmasının
gereklerinden biri, şimdiki konumuz olan deneyim kavramıyla ilintilidir. Birey,
idraklenme cehti içinde, deneyim birikimi artırmakla ve bu birikimle (yaşam
planı gereği) değişik epröv ve bilgi uygulamalarında bulunabilme kapasitesini /
performansını arttırır. Enkarne varlık olan bireyin yatay / düşey tesirler
altında yaşıyor olmasının öteki gerekleri de (şimdi bu derlememizin konusu
olmayan) kendi yaşam sınavları, gözlemleri ve öteki varlıkların gelişimine
katkı (yani hizmet) kapsamında yapıp ettikleridir. Varlığın dünyadaki bedenli
yaşamıyla ilgili çizilmiş olan mukadderat planının gereklerini yerine getirmek
için beden organizmasına inen tüm tesirler üst planların sürekli kontrol ve
gözetimi altındadır. Bu tesirlerin en zayıflarından en güçlüsüne kadar hiçbiri
rastgele anlamsız ve gereksiz değildir. Bunların hepsi, varlığın yaşam
planı gerekleri ve zorunlulukları
kapsamında olan
işlerdir (186).
Realite – Deneyim Bağlantısı
Enkarne varlıklar olan bizler için içsel
gelişimin, realiteden realiteye doğru bir gidiş içinde olduğunu biliyoruz.
Şimdi esas konumuz olan deneyim ve görgü birikimi de dâhil, bu kavramlarla
bağlantılı tüm öteki kavramlar (idrak, gözlem, uygulama vb.) içinde bulunduğumuz
realite içinde olup bitiyor ve tüm bunlar bizi bir üst realiteye hazırlıyor.
Belirli bir realitede, o realitenin getirdiği idrak düzeyini tutturmak için
deneyimden deneyime geçerek görgüsünü arttırmaya çalışan bireyin o realiteyle
ilgili bilgi birikimi kendi özvarlığında “öz bilgi birikimi” olarak toplanır.
Realiteler, özvarlıkta sonuçlandırdıkları
bilgi birikimi bakımından düşünülünce, onların (realitelerinin) birbirlerini
tamamladıkları da unutmamak gerekir. Bu bakımdan, her realite, bir üst realiteyi
hazırlayarak, varılması gereken noktaya kadar zincirleme giden bir bütünün
parçasıdır. Esâsen dünya insanının görgü ve deneyimi de, beşeri realitelerin öz
varlığında (asıl kendisinde) bilgi olarak birikmiş izlenimlerinden ibarettir.
Yani geçmiş bir realite, bir sonraki realiteyi hazırlarken; gelecek realitenin
özbilgileri içinde o geçmiş realitenin de izlenimi bulunur. Böylece, gelecek
realiteler, geçmiş realitelerin sonuçlarını içine ala ala genişler ve varlığın
görgü ve deneyim birikiminin artmasına neden olan (109). Derlememiz sonlarına
doğru, enkarne varlığın deneyim ve görgü birikiminde etkili olan etmenlerden
söz edelim. Bunlar obsesyon ve sevgi şeklinde yaşayan eprövlerdir:
Obsesyon Deneyimi
Enkarne varlığın genel görgü ve deneyim
birikiminin artmasında önemli etmenlerden biri, bireyin obsesyonla
karşılaşmasıdır: Varlığın gelişiminin gerektirdiği çeşitli nedenlerden dolayı
obsesyonla karşılaşması oldukça kaba bir deneyim ve ağır bir yaşam sınavıdır.
Her şeyden önce obsesyonu yapacak varlığım çok “geri” ve dünyanın yoğun
beşeri tabakalarına en yakın durumda olması gerekir. Böyle bir varlığın; idraki
çok dar, tepeden tırnağa hodkâm, hırsları çok aşırı ve engel tanımaz
durumdadır. Böyle “geri” düzeydeki bir varlıkla ortaklaşa deneyim geçirme durumunda
olan bir varlığın doğrudan doğruya şuur üstü (bkz. Şekil 1) obsesif tesirlerin
hedefi durumundadır. Bu nazik operasyon Yüksek İcaplar’ın kapsamında vazifeli
rehberlerin yardımı ile oluşur ve gerektiği kadar sürer.
Obsesyon deneyimi geçiren varlığın
şuurüstüne gelen obsesif tesirler, oradan şuurdışı kanalıyla şuur alanına
inince, beyin organına egemen olur. Bu egemenliğin ileri aşamasında, obsesif
tesirler şuurüstüne kadar yayılır ve obsedör varlık şuurüstü alanını da tamamen
elegeçirmiş olur, onun yerine geçer. Bu durumda obsesyona tutulmuş bireyin
kendi özvarlığından gelen tesirler hemen hemen kesilir, onların yerine obsedör
varlığın kaba tesirleri geçer. Obsede olan kimse; obsedörü, kendi özvarlığıymış
gibi algılamaya başlar (Obsesyonla ilgili daha fazla bilgi için İLÂHÎ NİZAM ve
KÂİNAT’ın 157+158+159+139+149. Sayfalarına bakılabilir) (157). Obsedör ile
obsesyona tutulan birey arasında geçen bu ortaklaşa epröv, her iki tarafa da
deneyim birikimi açısından çok verimlidir. Enkarne varlığım genel görgü ve
deneyim birikiminin artmasında önemli etmenlerden biri de sevgidir:
Sevginin Deneyimlenmesi
Evrensel câzibe etkisi olan sevgi, bedenin
çok ince bir kısım madde bileşimlerinin yaydıkları yüksek frekanslı
titreşimlerin tezâhüründen ibarettir. Böyle bir yüksek titreşim oluşumunun
bileşenlerinden biri de bireyin deneyim ve görgü birikimidir. (Söz konusu öteki
etmenler ise; varlığın özbilgi birikimi, plan uygulamalarının gerekleri ve
sonuçları, vazifeli varlıkların araya girmeleriyle beyin organının belirli
kısımlarında oluşturulan madde bileşimleridir. Bu bileşimler şimdiki
derlememizin konusu olmadığı için; onları başka bir çalışmamıza bırakarak
satırlarımızı sonlandırıyoruz.
-----------------------------------------
(1)
Sağlıklı gözlem konusunda bkz. SADIKLAR PLANI
TEBLİĞLERİ, sayfalar 26+62+262+281 (Ruh ve Madde Yayınları)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder